Kontynuujemy analizę Paschy, Przaśników i Pamiątki śmierci Chrystusa.
Kiedy odbyła się Ostatnia Wieczerza?
Wbrew pozorom, odpowiedź nie jest ani łatwa ani prosta. Ewangelie: Mateusza, Marka i Łukasza sugerują, że Ostatnia Wieczerza była spożywana wieczorem z 14 na 15 abib po zachodzie słońca. W kalendarzu Izraelitów był to już nowy dzień. W takim ujęciu, dzień ukrzyżowania wypadał 15 abib.
Ewangelia Jana wskazuje, że ukrzyżowanie Chrystusa nastąpiło w dniu przygotowania do Paschy tj. 14 abib. Stąd też Ostatnia Wieczerza mogła odbyć się wieczór wcześniej.
Tutaj w pierwszej części, zaczęliśmy porównywać te święta:
https://jesu.pl/pascha-przasniki-pamiatka-czy-to-jest-jedno-swieto-czesc-1
Pascha 14 abib
Przypomnijmy zasady ze Starego Testamentu.
- Czternastego abib po zachodzie słońca, należało spożyć Paschę.
- Rano czternastego abib był koniec Paschy.
- Piętnastego abib po zachodzie słońca zaczynało się Święto Przaśników:
„W pierwszym miesiącu, czternastego dnia miesiąca, wieczorem/po zachodzie słońca(6153) – lub – między dwoma wieczorami(liczba dualna), jest Pascha dla JHWH. A piętnastego dnia tego miesiąca jest Święto Przaśników dla JHWH – przez siedem dni będziecie jedli tylko przaśne chleby” – Kapłańska 23:5-6.
„Dziesiątego dnia tego miesiąca niech się każdy postara o baranka dla rodziny, o baranka dla domu. Będziecie go strzec aż do czternastego dnia tego miesiąca, a wtedy zabije go całe zgromadzenie Izraela wieczorem/po zachodzie słońca(6153) – lub – między dwoma wieczorami(liczba dualna)”” – Wyjścia 12:1-3 i 6.
„tam złożysz ofiarę paschalną wieczorem(6153 l.p.) kiedy słońce zachodzi, w godzinie wyjścia swego z Egiptu, upieczesz i spożyjesz ją na miejscu, które sobie obierze JHWH, Bóg twój, a rano zawrócisz i pójdziesz do swoich namiotów” – Powtórzonego Prawa 16:5-7.
Ostatnia Wieczerza z 13 na 14 abib?
Izraelici przygotowują się do Paschy, która miała odbyć się 14 abib po zachodzie słońca.
14 abib ma dwa wieczory:
- pierwszy wieczór z 13 na 14 abib,
- drugi wieczór z 14 na 15 abib. Po zachodzie słońca, zaczyna się 15 abib Święto Przaśników.
Według Jana, Izraelici jeszcze nie zjedli Paschy, a już sądzono i mordowano Chrystusa. Z tego wynika, że Chrystus jest już po Wieczerzy. Mogła ona odbyć się wieczorem z 13 na 14 abib, ponieważ najbardziej prawdopodobną datą izraelskiej Paschy był wieczór z 14 na 15 abib:
„Prowadzili więc Jeszu od Kaifasza do pretorium/siedziby namiestnika; a było rano; ale sami nie weszli do pretorium/siedziby namiestnika, aby się nie skalać/zanieczyścić, by móc zjeść Paschę” – Jana 18:28.
„A był to Dzień Przygotowania Paschy, około szóstej(dwunastej) godziny i powiedział do Judejczyków: Oto wasz Król” – Jana 19:14.
Ostatnia Wieczerza z 15 na 16 abib?
Poniższe wersety mogą wskazywać, że Ostatnia Wieczerza, na której Chrystus ustanowił Pamiątkę Swojej śmierci odbyła się 15, a być może nawet 16 abib. Analizujemy te wersety, zgodnie z przekazem księgi Kapłańskiej 23:5-6. Pierwszy dzień Przaśników to 15 abib.
Jeżeli Wieczerza odbyła się 15 abib po zachodzie słońca, to było już 16 abib:
„W pierwszym dniu Przaśników podeszli do Jeszu uczniowie i zapytali: gdzie chcesz, abyśmy przygotowali Ci do spożycia Paschę?” – Mateusza 26:17
„A pierwszego dnia Przaśników(106-bez zakwasu), gdy ofiaruje się Paschę(3957), zapytali Go Jego uczniowie: gdzie chcesz, abyśmy poszli i przygotowali, byś mógł zjeść Paschę?” – Marka 14:12.
„Przyszedł dzień Przaśników, w którym należało ofiarować Paschę” – Łukasza 22:7.
Dwa nurty ustanawiania daty
Zobaczmy, co na temat ustanawiania daty piszą źródła internetowe.
=> początek źródła
Trzeba pamiętać, że doba przebiegała od zachodu słońca do następnego zachodu słońca. W związku z tym w potocznym języku mówimy o dwóch „wieczorach” odnoszących się do 14 abib:
- Wieczór otwierający 14 abib – to moment, gdy kończy się 13 abib (zachód słońca) i zaczyna się doba 14 abib.
- Wieczór zamykający 14 abib – to moment, gdy kończy się doba 14 abib (kolejny zachód słońca), a rozpoczyna się 15 abib.
Biblia hebrajska, mówiąc o „14 dniu wieczorem” czy „między dwoma wieczorami” (hebr. bein ha-arbayim), może brzmieć dwuznacznie dla nas, współczesnych czytelników.
Stąd biorą się dwa główne nurty interpretacji:
- Interpretacja „początku 14 abib” (mniejszościowa tradycyjna, spotykana np. u niektórych grup karaitów czy samarytan). W takim ujęciu „14 wieczorem” to zaraz po zakończeniu 13 abib.
- Interpretacja „końca 14 abib” (tradycyjna, faryzejsko-rabiniczna). Tu „14 wieczorem” rozumie się jako popołudnie/koniec dnia 14 abib, tuż przed nastaniem 15 abib.
Stąd mamy:
- 14 abib po południu – ofiara baranka w świątyni (między dwoma wieczorami).
- Zachód słońca kończący 14 abib – formalny początek 15 abib.
- Wieczerza paschalna – to noc 15 abib (chociaż Biblia może w dalszym ciągu mówić „14 dnia wieczorem” w sensie starożytnej terminologii, bo to wciąż był ten sam cykl dobowy „14-ty → 15-ty”).
Konkluzja:
- Z punktu widzenia głównej tradycji „14 abib wieczorem” w Księdze Wyjścia to popołudnie/schyłek 14 abib (tzw. bein ha-arbayim), a nie początek 14 abib.
Tym samym ofiara paschalna była składana pod koniec 14 abib (ok. godz. 15:00–17:00), a zaraz po nastaniu zmroku (czyli już formalnie 15 abib) spożywano baranka. - Istnieje jednak interpretacja mniejszościowa (m.in. karaici), wedle której „14 abib wieczorem” to wieczór z 13 na 14 abib.
W historii egzegezy pojawiły się różne teorie, próbujące wyjaśnić rozbieżności dat:
- Dwa różne kalendarze (galilejski i jerozolimski).
Jedna grupa obchodziła Paschę dzień wcześniej, druga dzień później.
Mogłoby to tłumaczyć, dlaczego Chrystus i uczniowie spożywali Paschę według innego liczenia (synoptycy), a kapłani w Jerozolimie przygotowywali się do niej dopiero nazajutrz (Jan). - Różna interpretacja „dnia przygotowania”.
W Ewangelii Jana „dzień przygotowania” nie musi oznaczać wyłącznie dnia przed Paschą, lecz również przygotowanie do szabatu przypadającego w okresie Paschy. - Celowa redakcja teologiczna Jana.
Jan może kłaść nacisk na to, że Chrystus umiera jako Baranek Paschalny w chwili, gdy w świątyni zabijano baranki. Stąd umieszczenie wydarzeń „w dniu przygotowania”.
=> koniec źródła
I jeszcze pewne wyliczenia:
- 12 na 13 abib -„Prowadzili więc Jeszu od Kaifasza do pretorium/siedziba namiestnika; a było rano; ale sami nie weszli do pretorium/siedziby namiestnika, aby się nie skalać/zanieczyścić, by móc zjeść Paschę” – Jana 18:28. W przypadku, gdy izraelska Pascha odbywała się pierwszego wieczora, czyli z 13 na 14 abib po zachodzie słońca, to opis Jana: „a było rano” pochodzi z 13 abib rano. Wtedy dokonują procesu morderstwa Chrystusa, więc Wieczerza powinna odbyć się przed tymi zdarzeniami, czyli z 12 na 13 abib po zachodzie słońca/wieczorem.
- 13 na 14 abib – „A był to Dzień Przygotowania Paschy, około szóstej(dwunastej) godziny i powiedział do Judejczyków: Oto wasz Król” – Jana 19:14. Według tego wersetu pascha nie odbyła się jeszcze, a już jest po Wieczerzy skoro mordują Chrystusa. Jeżeli Izraelici odbywali Paschę z 14 na 15 abib po zachodzie słońca, to w takiej sytuacji, Wieczerza odbyła się wieczorem/po zachodzie słońca z 13 na 14 abib.
Podsumujmy
W Starym Testamencie z przytoczonych wersetów z Ksiąg: Kapłańskiej, Wyjścia i Powtórzonego Prawa wynika, iż izraelska Pascha odbywała się z 13 na 14 abib po zachodzie słońca. Uroczystość trwała do rana, ponieważ wtedy mieli rozejść się do namiotów: „a rano zawrócisz i pójdziesz do swoich namiotów”. Od 15 abib zaczynało się święto Przaśników i wtedy: „przez siedem dni będziecie jedli tylko przaśne chleby”.
Nowy Testament dokonuje pewnych zmian:
„Przybliżało się święto Przaśników zwane Paschą” – Łukasza 22:1.
„I przyszedł dzień Przaśników, w którym trzeba było ofiarować Paschę” – Łukasza 22:7.
Nazewnictwo w Nowym Testamencie mogło być inne, niż w Starym Testamencie.
Przaśniki to była Pascha, więc pierwszy dzień Przaśników, to był pierwszy dzień Paschy – mógł wypadać 14 abib rano. Wtedy Ostatnia Wieczerza najprawdopodobniej odbyła się po zachodzie słońca z 14 na 15 abib.
Zapraszam do komentowania, wyrażania swojej opinii: