Jesu.pl

Walczymy o wiarę raz przekazaną świętym

Kiedy odbyła się Ostatnia Wieczerza? Czy z 14 na 15 abib? – część 2

Kontynuujemy analizę Paschy, Przaśników i Pamiątki śmierci Chrystusa.

Kiedy odbyła się Ostatnia Wieczerza?

Wbrew pozorom, odpowiedź nie jest ani łatwa ani prosta. Ewangelie: Mateusza, Marka i Łukasza sugerują, że Ostatnia Wieczerza była spożywana wieczorem z 14 na 15 abib po zachodzie słońca. W kalendarzu Izraelitów był to już nowy dzień. W takim ujęciu, dzień ukrzyżowania wypadał 15 abib.
Ewangelia Jana wskazuje, że ukrzyżowanie Chrystusa nastąpiło w dniu przygotowania do Paschy tj. 14 abib. Stąd też Ostatnia Wieczerza mogła odbyć się wieczór wcześniej.

Tutaj  w pierwszej części, zaczęliśmy porównywać te święta:

https://jesu.pl/pascha-przasniki-pamiatka-czy-to-jest-jedno-swieto-czesc-1

Pascha 14 abib

Przypomnijmy zasady ze Starego Testamentu.

  • Czternastego abib po zachodzie słońca, należało spożyć Paschę.
  • Rano czternastego abib był koniec Paschy.
  • Piętnastego abib po zachodzie słońca zaczynało się Święto Przaśników:

W pierwszym miesiącu, czternastego dnia miesiąca, wieczorem/po zachodzie słońca(6153) – lub – między dwoma wieczorami(liczba dualna), jest Pascha dla JHWH. A piętnastego dnia tego miesiąca jest Święto Przaśników dla JHWH – przez siedem dni będziecie jedli tylko przaśne chleby” – Kapłańska 23:5-6. 

 

„Dziesiątego dnia tego miesiąca niech się każdy postara o baranka dla rodziny, o baranka dla domu. Będziecie go strzec aż do czternastego dnia tego miesiąca, a wtedy zabije go całe zgromadzenie Izraela wieczorem/po zachodzie słońca(6153) – lub – między dwoma wieczorami(liczba dualna)”” – Wyjścia 12:1-3 i 6.

 

„tam złożysz ofiarę paschalną wieczorem(6153 l.p.) kiedy słońce zachodzi, w godzinie wyjścia swego z Egiptu, upieczesz i spożyjesz ją na miejscu, które sobie obierze JHWH, Bóg twój, a rano zawrócisz i pójdziesz do swoich namiotów” –  Powtórzonego Prawa 16:5-7.

Ostatnia Wieczerza z 13 na 14 abib?

Izraelici przygotowują się do Paschy, która miała odbyć się 14 abib po zachodzie słońca.

14 abib ma dwa wieczory:

  • pierwszy wieczór z 13 na 14 abib,
  • drugi wieczór z 14 na 15 abib. Po zachodzie słońca, zaczyna się 15 abib Święto Przaśników.

Według Jana, Izraelici jeszcze nie zjedli Paschy, a już sądzono i mordowano Chrystusa. Z tego wynika, że Chrystus jest już po Wieczerzy. Mogła ona odbyć się wieczorem z 13 na 14 abib, ponieważ najbardziej prawdopodobną datą izraelskiej Paschy był wieczór z 14 na 15 abib:

„Prowadzili więc Jeszu od Kaifasza do pretorium/siedziby namiestnika; a było rano; ale sami nie weszli do pretorium/siedziby namiestnika, aby się nie skalać/zanieczyścić, by móc zjeść Paschę” – Jana 18:28.

 

„A był to Dzień Przygotowania Paschy, około szóstej(dwunastej) godziny i powiedział do Judejczyków: Oto wasz Król” – Jana 19:14.

Ostatnia Wieczerza z 15 na 16 abib?

Poniższe wersety mogą wskazywać, że Ostatnia Wieczerza, na której Chrystus ustanowił Pamiątkę Swojej śmierci odbyła się 15, a być może nawet 16 abib. Analizujemy te wersety, zgodnie z przekazem księgi Kapłańskiej 23:5-6. Pierwszy dzień Przaśników to 15 abib.

Jeżeli Wieczerza odbyła się 15 abib po zachodzie słońca, to było już 16 abib:

W pierwszym dniu Przaśników podeszli do Jeszu uczniowie i zapytali: gdzie chcesz, abyśmy przygotowali Ci do spożycia Paschę?” – Mateusza 26:17

 

A pierwszego dnia Przaśników(106-bez zakwasu), gdy ofiaruje się Paschę(3957), zapytali Go Jego uczniowie: gdzie chcesz, abyśmy poszli i przygotowali, byś mógł zjeść Paschę?” – Marka 14:12.

 

Przyszedł dzień Przaśników, w którym należało ofiarować Paschę” – Łukasza 22:7.

Dwa nurty ustanawiania daty

Zobaczmy, co na temat ustanawiania daty piszą źródła internetowe.

=> początek źródła

Trzeba pamiętać, że doba przebiegała od zachodu słońca do następnego zachodu słońca. W związku z tym w potocznym języku mówimy o dwóch „wieczorach” odnoszących się do 14 abib:

  • Wieczór otwierający 14 abib – to moment, gdy kończy się 13 abib (zachód słońca) i zaczyna się doba 14 abib.
  • Wieczór zamykający 14 abib – to moment, gdy kończy się doba 14 abib (kolejny zachód słońca), a rozpoczyna się 15 abib.

Biblia hebrajska, mówiąc o „14 dniu wieczorem” czy „między dwoma wieczorami” (hebr. bein ha-arbayim), może brzmieć dwuznacznie dla nas, współczesnych czytelników.

Stąd biorą się dwa główne nurty interpretacji:

  • Interpretacja „początku 14 abib” (mniejszościowa tradycyjna, spotykana np. u niektórych grup karaitów czy samarytan). W takim ujęciu „14 wieczorem” to zaraz po zakończeniu 13 abib.
  • Interpretacja „końca 14 abib” (tradycyjna, faryzejsko-rabiniczna). Tu „14 wieczorem” rozumie się jako popołudnie/koniec dnia 14 abib, tuż przed nastaniem 15 abib.

Stąd mamy:

  1. 14 abib po południu – ofiara baranka w świątyni (między dwoma wieczorami).
  2. Zachód słońca kończący 14 abib – formalny początek 15 abib.
  3. Wieczerza paschalna – to noc 15 abib (chociaż Biblia może w dalszym ciągu mówić „14 dnia wieczorem” w sensie starożytnej terminologii, bo to wciąż był ten sam cykl dobowy „14-ty → 15-ty”).

Konkluzja:

  • Z punktu widzenia głównej tradycji „14 abib wieczorem” w Księdze Wyjścia to popołudnie/schyłek 14 abib (tzw. bein ha-arbayim), a nie początek 14 abib.
    Tym samym ofiara paschalna była składana pod koniec 14 abib (ok. godz. 15:00–17:00), a zaraz po nastaniu zmroku (czyli już formalnie 15 abib) spożywano baranka.
  • Istnieje jednak interpretacja mniejszościowa (m.in. karaici), wedle której „14 abib wieczorem” to wieczór z 13 na 14 abib.

W historii egzegezy pojawiły się różne teorie, próbujące wyjaśnić rozbieżności dat:

  1. Dwa różne kalendarze (galilejski i jerozolimski).
    Jedna grupa obchodziła Paschę dzień wcześniej, druga dzień później.
    Mogłoby to tłumaczyć, dlaczego Chrystus i uczniowie spożywali Paschę według innego liczenia (synoptycy), a kapłani w Jerozolimie przygotowywali się do niej dopiero nazajutrz (Jan).
  2. Różna interpretacja „dnia przygotowania”.
    W Ewangelii Jana „dzień przygotowania” nie musi oznaczać wyłącznie dnia przed Paschą, lecz również przygotowanie do szabatu przypadającego w okresie Paschy.
  3. Celowa redakcja teologiczna Jana.
    Jan może kłaść nacisk na to, że Chrystus umiera jako Baranek Paschalny w chwili, gdy w świątyni zabijano baranki. Stąd umieszczenie wydarzeń „w dniu przygotowania”.

=> koniec źródła

I jeszcze pewne wyliczenia:

  • 12 na 13 abib -„Prowadzili więc Jeszu od Kaifasza do pretorium/siedziba namiestnika; a było rano; ale sami nie weszli do pretorium/siedziby namiestnika, aby się nie skalać/zanieczyścić, by móc zjeść Paschę” – Jana 18:28. W przypadku, gdy izraelska Pascha odbywała się pierwszego wieczora, czyli z 13 na 14 abib po zachodzie słońca, to opis Jana: „a było rano” pochodzi z 13 abib rano. Wtedy dokonują procesu morderstwa Chrystusa, więc Wieczerza powinna odbyć się przed tymi zdarzeniami, czyli z 12 na 13 abib po zachodzie słońca/wieczorem. 
  • 13 na 14 abib – „A był to Dzień Przygotowania Paschy, około szóstej(dwunastej) godziny i powiedział do Judejczyków: Oto wasz Król” – Jana 19:14. Według tego wersetu pascha nie odbyła się jeszcze, a już jest po Wieczerzy skoro mordują Chrystusa. Jeżeli Izraelici odbywali Paschę z 14 na 15 abib po zachodzie słońca, to w takiej sytuacji, Wieczerza odbyła się wieczorem/po zachodzie słońca z 13 na 14 abib.

Podsumujmy

W Starym Testamencie z przytoczonych wersetów z Ksiąg: Kapłańskiej, Wyjścia i Powtórzonego Prawa wynika, iż izraelska Pascha odbywała się z 13 na 14 abib po zachodzie słońca. Uroczystość trwała do rana, ponieważ wtedy mieli rozejść się do namiotów: „a rano zawrócisz i pójdziesz do swoich namiotów”. Od 15 abib zaczynało się święto Przaśników i wtedy: „przez siedem dni będziecie jedli tylko przaśne chleby”.

Nowy Testament dokonuje pewnych zmian:

„Przybliżało się święto Przaśników zwane Paschą” – Łukasza 22:1.

„I przyszedł dzień Przaśników, w którym trzeba było ofiarować Paschę” – Łukasza 22:7.

Nazewnictwo w Nowym Testamencie mogło być inne, niż w Starym Testamencie.

Przaśniki to była Pascha, więc pierwszy dzień Przaśników, to był pierwszy dzień Paschy – mógł wypadać 14 abib rano. Wtedy Ostatnia Wieczerza najprawdopodobniej odbyła się po zachodzie słońca z 14 na 15 abib.

 

Zapraszam do komentowania, wyrażania swojej opinii:

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *