Chrystus został zabity na krzyżu. Najczęściej, krzyż wyobrażamy sobie taki, jak ten z religii katolickiej, jak ten uwidoczniony na obrazach, który został wypromowany przez świat. Jednak w tamtych czasach były różne kształty narzędzia, które nazywamy: krzyż.
Najbardziej spopularyzowaną formą jest tzw. krzyż łaciński w kształcie „†”.
Zobaczmy rodzaje krzyży za czasów rzymskich, na których mordowali ludzi:
- krzyż łaciński w kształcie „†”,
- krzyż w kształcie litery T,
- krzyż jako: pojedynczy pionowy pal („I”),
- krzyż w kształcie litery X.
“A gdy przyszli na miejsce, zwane Golgota, co znaczy Miejsce Czaszki, dali Mu do picia wino zmieszane z żółcią/winny ocet/gorzkie zioła; i zasmakował, ale nie chciał pić. Ukrzyżowawszy(4717) Go…” – Mateusza 27:33-35.
„Stały zaś przy krzyżu(4716) Jesu, Jego Matka i siostra Jego Matki, Maria (żona Kleofasa) i Maria Magdalena” – Jana 19:25.
Czy krzyż był w kształcie pala?
„A gdy Go prowadzili, złapali niejakiego Szymona Cyrenejczyka, który szedł z pola, i nałożyli mu krzyż(4716), aby go niósł za Jesu” – Łukasza 23:26.
Podobny przekaz ze słowem krzyż-4716 mamy: w Mateusza 27:32 – w Marka 15:21 i w Jan 19:17.
Słowo krzyż/staurós o numerze 4716 oznacza:
Słownik Biblehub:
- 4716 staurós – poprzeczka krzyża rzymskiego; belka poprzeczna (łac. patibulum) umieszczona na szczycie elementu pionowego, tworząc wielką literę „T”.
- słup stojący, stąd krzyż (rzymskie narzędzie ukrzyżowania).
- palik lub słupek (ustawiony pionowo), słup lub krzyż (jako narzędzie kary śmierci).
Słownik papierowy stronga:
- narzędzie zadawania najokrutniejszej i najbardziej haniebnej śmierci,
- także prosty pal, zwłaszcza zaostrzony na górze używany jako element płotów i palisad.
Zauważmy, że słowniki przedstawiają nam krzyż, jako: słup, pal, belkę poprzeczną.
Poniższe wersety wskazują na: drzewo, słup, ale również na: belkę poprzeczną i drewno:
„On nasze grzechy Sam w Swoim ciele poniósł na – drzewo/laskę/maczugę/pień drzewa służący do podparcia poprzeczki krzyża w ukrzyżowaniu/kij/drewno(3586) – abyśmy grzechom umarłszy, żyli dla sprawiedliwości. Sińcami Jego zostaliście uleczeni” – 1 Piotra 2:24.
„Bóg naszych ojców wzbudził Jeszu, którego wy zgładziliście, wieszając na drzewie/lasce, poprzecznej belce(3586)” – Dzieje 5:30.
Podobne wersety mamy w: Galatów 3:13, Dzieje 10:39, Dzieje 13:29.
Wyraz 3586 porównany jest i do krzyża Chrystusa i do drzewa:
„Kto ma uszy, niech słucha, co Duch mówi (ogłasza) zgromadzeniom (zborom, kościołom). Zwycięzcy dam spożywać z drzewa(3586) życia, które jest w raju Boga” – Objawienie 2:7.
Wyraz 3586 może wskazywać na kształt krzyża jako: pal, słup, ale również na rodzaj krzyża: drewno, czyli na materiał, z którego został wykonany krzyż. Również możemy mieć opis tylko poprzecznej belki, jako krzyża, ponieważ podstawowa belka, była już zamontowana na miejscu zbrodni.
Czy były to dwie belki?
„Powiedzieli mu zatem inni uczniowie: Widzieliśmy Pana. On zaś odpowiedział: jeśli na Jego rękach nie zobaczę śladu gwoździ(l.mn.) ani nie włożę mego palca w ślad po gwoździach(l.mn.), i jeśli nie włożę mojej ręki w Jego bok — nigdy nie uwierzę” – Jana 20:25.
Werset wskazuje na to, iż ręce zostały przebite gwoździami. Mogło odbyć się to na każdym rodzaju krzyża. Wyraz „gwoździ” jest w liczbie mnogiej i sugeruje przebicie jednej ręki, co najmniej jednym gwoździem i drugiej ręki kolejnym. Taką sytuację można przeprowadzić nawet na palu, gdyż ręce mogli przebić np. dwoma gwoździami.
„Umieścili też nad Jego głową wypisaną przyczynę Jego (śmierci): To jest Jesu-s, król Judejczyków” – Mateusza 27:37.
Wyrażenie „umieścili też nad Jego głową”, sugeruje rozłożenie rąk na boki. Gdyby Chrystus został zabity na palu, to ręce byłyby nad głową, zawieszone do góry. Wtedy napis byłby: „umieścili też nad Jego rękami”. W przypadku oczywiście, gdyby Mateusz, bardzo dokładnie opisywał śmierć Syna Boga.
Wniosek: powyższe wersety wskazują na krzyż łaciński lub w kształcie litery T.
Znak chronił przed śmiercią
Przejdźmy jeszcze do ciekawego wersetu z Ezechiela.
„A chwała Boga izraelskiego uniosła się znad cherubów, na których się znajdowała, do progu świątyni. Następnie zawoławszy męża odzianego w szatę lnianą, który miał kałamarz u boku, JHWH powiedział do niego: przejdź przez środek miasta, przez środek Jeruzalem, i uczyń znak(tav-8420) na czołach mężów, którzy wzdychają i biadają nad wszystkimi obrzydliwościami, które się w nim popełnia” – Ezechiela 9:3-4.
Hebrajski tekst używa słowa „tav” (תָּו), dosłownie oznaczającego: „znak”, „pieczęć”, „symbol” lub „oznaczenie”.
„Tav” jest ostatnią literą alfabetu hebrajskiego (ת). W starożytnym alfabecie hebrajskim (pismo paleohebrajskie) litera ta miała kształt przypominający krzyżyk (X lub +).
Litera ta symbolizowała znak krzyża, iksa, lub proste oznaczenie identyfikacyjne.
W starożytnym Izraelu znak ten miał funkcję symbolu identyfikacyjnego, podobnie jak znak przymierza czy pieczęć przynależności.
Jakie to ma znaczenie w kontekście naszego tematu?
Tav, jako znak identyfikacyjny mógł być iksem lub krzyżykiem. Nie był znakiem kultu religijnego.
Podsumowanie:
Rzymianie stosowali różne metody ukrzyżowania. Oprócz krzyży były również ściany czy dachy.
W Przypadku śmierci Chrystusa, najbardziej prawdopodobny był: krzyż łaciński „†” lub krzyż w kształcie litery „T”. Pal jako rodzaj krzyża, wydaje się najmniej prawdopodobny.
Biblia nie opisuje dokładnie tego tematu, dlatego nie wiemy, na jakim kształcie krzyża zabili Chrystusa. Używane terminy (stauros, xylon) wskazują jedynie, że było to drewniane narzędzie egzekucji. Szczegółowy kształt jest sprawą interpretacji historycznej, archeologicznej i danego Kościoła.
Być może brak konkretów, jest celowym zabiegiem Boga, aby krzyż nie był narzędziem kultu. Bałwochwalstwo, czyli oddawanie czci Bogu przez krzyże, obrazy czy inne wizerunki, było i jest surowo karane.
Polecam przeczytać ósmy i dziewiąty rozdział Ezechiela. Oto fragmenty:
„Wszedłem i patrzyłem, a oto były tam wszelkiego rodzaju postacie tego, co pełza po ziemi, i bydląt, ohydnych istot, i wszystkie bożki domu Izraela, wyrysowane wszędzie na ścianie dokoła. Siedemdziesięciu mężów spośród starszyzny izraelskiej stało przed nimi – a wśród nich stał Jaazaniasz, syn Szafana – w ręku każdego była kadzielnica, a woń unosiła się z obłoków kadzidła. I rzekł do mnie: Czy widzisz, synu człowieczy, czemu się oddaje w ukryciu każdy ze starszyzny domu Izraela w tajemnej komnacie? Mówią oni bowiem: JHWH nas nie widzi. JHWH opuścił ten kraj. I rzekł do mnie: zobaczysz jeszcze gorsze obrzydliwości popełniane przez nich” – Ezechiela 8:10-13.
„Do innych zaś rzekł, tak iż słyszałem: idźcie za nim po mieście i zabijajcie! Niech oczy wasze nie znają współczucia ni litości! Starca, młodzieńca, pannę, niemowlę i kobietę wybijajcie do szczętu! Nie dotykajcie jednak żadnego męża, na którym będzie ów znak. Zacznijcie od Mojej świątyni! I tak zaczęli od owych starców, którzy stali przed świątynią” – Ezechiela 9:5-6.
Więcej informacji – https://jeszu.org/krzyz-czy-pal
Zapraszam do komentowania, wyrażania swojej opinii: